Kibernetikai modellek használatáról a filozófiában
2023. szeptember 09. írta: quodlibet

Kibernetikai modellek használatáról a filozófiában

96. Filozófiai válaszok

Bevett kutatási módszer filozófusok körében gondolatkísérletek (thought experiment) alkalmazása. Gondoljunk csak John Searle  „Kínai szoba” (Chinese room)  vagy Frank Jackson (Mary’s room) gondolatkísérlettel alátámasztott érvére. David Lewis ennél tovább megy, ő neuron diagramokkal (neuron diagrams) ábrázolta az oksági viszonyokat, az oksági viszonyok általa kidolgozott kontrafaktuális értelmezésében (counterfactual theories of causation). Módszerét azóta tovább csiszolták, finomították, fejlesztették, pl. Martin Erwig & Eric Walkingshaw, Causal Reasoning with Neuron Diagrams (2010) DOI: 10.1109/VLHCC.2010.23 . Érdekes, hogy mindeddig nem merült fel logikai áramkörök vagy véges automaták használata az oksági viszonyok ábrázolására. Utóbbiak előnye hogy táblázatkezelők segítségével is megjeleníthetőek a kibertérben, és ott működés közben ki is próbálhatóak. De nem csak az okság problémakörében alkalmazhatók eredményesen kibernetikai modellek filozófiai magyarázat céljaira, hanem logikai-szemantikai problémák ábrázolására is. Lássunk egy példát

A maga korában nagyhatású középkori francia filozófustól, Jean (John) Buridantól (1295 körül-1358) származik a következő rejtvény, melynek lényege a következő:

Isten létezik, vagy ez a két mondat hamis. (Twelfth sophism: GOD EXISTS AND SOME CONJUNCTION IS FALSE)[1]

Más megfogalmazásban:

„God exists and  non of the sentences in this pair is true.”

Mit gondoljunk ennek a két mondatnak az igazságáról? Vajon melyik igaz közülük?

Vezessünk jelöléseket:

p:= Isten létezik.

q:= sem p sem q mondat nem igaz.

Tehát 'p' igaz ha Isten létezik, hamis más esetben, és 'q' igaz ha sem p sem q nem igaz.

A q mondat 'vagy-nem' kapcsolatot állít, mivel a 'nem p és nem q' ekvivalens a 'nem (p vagy q)' mondattal. A vagy-kapcsolat egyik összetevője egy létezési állítás, a másik összetevője pedig a vagy-kapcsolat önmaga. Különös mondat ez, mert igazságértéke – ha egyáltalán van neki – önmagától is függ. Ezért biztosan nem fordítható le a klasszikus elsőrendű logika nyelvére.

Vizsgáljuk meg a logikai lehetőségeket. Ha p igaz, azaz Isten létezik, akkor q hamis, mivel az egyik összetevője igaz a másik meg hamis, következésképpen a kettő együtt hamis, azaz q hamis. Nem ilyen egyszerű a helyzet, ha p hamis, azaz tagadjuk Isten létét. Tegyük fel, hogy q igaz. Ez csak akkor lehetséges, ha mindkét tagja hamis, de nem ez a helyzet, mert az első tag hamis, a második tag viszont igaz, így együtt hamis az eredmény, tehát q nem lehet igaz. Tételezzük fel most az ellenkezőjét, azaz, hogy q hamis. Ekkor q mindkét tagja hamis, hiszen tagadtuk Isten létét, következésképpen q igaz kell legyen, ellentétben feltevésünkkel. Ismét ellentmondásba keveredtünk, q sem igaz, sem hamis nem lehet, felváltva hol igaznak, hol hamisnak értékeljük.

Buridan mondatának csak akkor van állandó – hamis ­– igazságértéke, ha p igaz, azaz feltételezzük, hogy Isten létezik. A klasszikus formális logika nyelvén nem fejezhető ki ez a paradoxon, de digitális áramkörökkel igen.

Egy vagy-nem kapu egyik bemenetére kerül p mondat, a másik bemenetére q mondat, és a vagy-nem kapu kimenete is q mondat. Ezzel a megoldással a vagy-nem kapu kimenetét visszacsatoltuk az egyik bemenetére. Ez a visszacsatolás szimulálja Buridan mondata igazságértékének önmagától való függését. A logikai áramkör pontosan úgy fog működni, ahogy a logikai eshetőségeket vizsgáltuk.

buridan3.jpg

Visszacsatolással modelláljuk q mondat igazságértékének önmagától való függését. A p bemenet magas szintű, ha Isten létezik, a másikra bemenetre pedig az automata kimeneti állapota kerül vissza. Ennek felel meg a 'sem egyik sem másik nem igaz' mondat. Ha az első bemenete magas szintű, azaz Isten létezik, akkor a vagy-nem kapu kimenete alacsony szintű, azaz q mondat hamis. Ha viszont az első bemenete alacsony szintű, azaz nincs Isten, akkor a vagy-nem kapu kimenete felválta ingadozik az alacsony és magas szint között, tehát q mondatnak nem lesz állandó igazságértéke. A kibernetikai modell pontosan szimulálja a logikai paradoxont. A logikai áramkör táblázatkezelővel is ábrázolható, és működés közben kipróbálható: https://ferenc.andrasek.hu/models/buridan3.xlsx

Mint említettem Buridan mondata paradoxon, nem fordítható le a klasszikus formális logika nyelvére, de a paradoxont szimuláló kibernetikai modell működése már igen, annak működése konzisztens, nem paradoxon. Ez a haszna az ilyen modelleknek.

 

[1] v.ö. John Buridan: Summulae de dialectica ; translator Gyula Klima (2001) Yale University Press. c. 8, p. 980.

A bejegyzés trackback címe:

https://filozofiaiszeljegyzetek.blog.hu/api/trackback/id/tr6918210755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

quodlibet 2024.03.03. 06:23:19

Gondolatmenetem megjelent angolul a The Reasoner online filozófiai újság legújabb számában. (Volume 18, Number 2, March 2024 www.thereasoner.org/)
süti beállítások módosítása